Hoeveel lessen heb ik nodig?


Gemiddeld heeft een leerling 43 lessen nodig om te slagen voor het rijbewijs.(onderzoek CBR 2021)


Het aantal lessen verschilt echter sterk, gemiddeld aantal benodigde lessen:

- Héél groot talent: 20-25 lessen

- Vlotte leerling 25 - 35 lessen

- Gemiddelde leerling 35-45 lessen

- Leerling met minder talent voor het autorijden 45-60 lessen

Het aantal rijlessen hangt niet alleen af van het gevoel voor koppeling en schakelen, maar ook van de manier waarop iemand zijn omgeving waarneemt. Kijkt iemand met een perifere blik of juist met een starende/tunnelblik? (Perifeer zicht houdt in dat je bewust één object waarneemt terwijl je ook contact met de omgeving behoudt zonder dat je je ogen direct hierop gericht zijn)


Leerlingen die een perifere blik hebben, hebben over het algemeen minder lessen nodig dan degenen met een tunnelblik. Deze perifere blik kan iemand van nature hebben, maar kan ook al ontwikkeld zijn door eerdere voertuigervaring, zoals rijden op een tractor of bromfiets. Een leerling met een perifere blik neemt gevaren waar vanuit zijn ooghoeken en kan hierop anticiperen door zijn aandacht te verplaatsen en zijn rijgedrag aan te passen.

Daarentegen moet een leerling met een starende blik of tunnelblik getraind worden in het verbeteren van zijn waarnemingstechniek. Dit proces heeft vanzelfsprekend invloed op het aantal benodigde lessen.


Tunnelzicht kan ook ontstaat doordat een leerling het autorijden spannend vindt. Naarmate de leerling zich meer op zijn gemak voelt in de auto, verandert dit vaak en ontwikkelt hij een bredere blik.In de praktijk zien we dat deze leerlingen beter gaan rijden wanneer we samen ontspannen gesprekken voeren, in plaats van dat ze zich in stilte extreem focussen op "goed" autorijden. Binnen de RIS-opleiding noemen we deze perifere blik ook wel "scannen".


Er kan ook sprake zijn van een wisselwerking: wanneer een leerling moeite heeft met schakelen en dit als spannend ervaart, kan hij zich zo sterk daarop focussen dat er een tunnelblik ontstaat. Hierdoor komt hij nog niet toe aan het ontwikkelen van een perifere blik / scannen. Dit probleem lost zich meestal op door training, wat kan betekenen dat extra lessen nodig zijn. In sommige gevallen is het echter verstandiger om over te stappen naar een automaat om te voorkomen dat het aantal benodigde lessen te hoog oploopt.


Leerlingen met faalangst hebben meer "goed gevoel" momenten nodig om met zelfvertrouwen naar het examen te gaan. Dit hoeft echter niet altíjd tot extra lessen te leiden.


Het aantal lessen kan ook nog afhankelijk zijn van hoever iemand is in zijn ontwikkeling is. Dit zien we vooral terug bij onze 16 jarige leerlingen. Sommige van deze leerlingen hebben al een groot verantwoordelijkheidsgevoel maar anderen hebben dit nog helemaal niet. Jonge leerlingen die dit verantwoordelijkheidsgevoel en gevaarherkenning nog niet hebben zullen ook meer lessen nodig hebben en is het zelfs soms beter om de rijlessen nog even uit te stellen totdat zij dit gevoel meer ontwikkeld hebben.


Een vorm van autisme of add / adhd kan ook invloed hebben op het aantal benodigde rijlessen.


Het is dus onmogelijk om vooraf precies aan te geven hoeveel lessen er nodig zullen zijn, omdat dit afhankelijk is van zo veel verschillende factoren. Na het lezen van deze tips kun je waarschijnlijk wel al een betere inschatting maken over het aantal lessen die je nodig hebt.

Wil je dat wij samen bekijken of jíj talent voor autorijden hebt?

Plan dan nu een proefles!